Αρχική | Το σχολείο μας | Νέα | Χρήσιμοι Σύνδεσμοι | Επικοινωνία

  για τις εκδηλώσεις

      ΜΕ  ΑΦΟΡΜΗ  ΤΙΣ  ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ  ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ  ΣΧΟΛΕΙΟΥ
                                                  
                                             
     Το  Μουσικό  Σχολείο  Ρεθύμνου  έχει  παρουσιάσει  πολλές  μουσικές  και άλλες  εκδηλώσεις  στην πόλη μας και αλλού που έχουν αφήσει  τις  καλύτερεςτων  εντυπώσεων  και  φημίζονται  για την ποιότητά τους .
   Γι’ αυτές  έχουν  κατά  καιρούς  μιλήσει   και  έχουν  εκφραστεί  με τα καλύτερα σχόλια  πολλοί  φίλοι οι οποίοι  απόλαυσαν τη μαγεία που εκπέμπουν κάθε φορά τα διάφορα μουσικά σύνολα  του  σχολείου μας .
    Εμείς  υποσχόμαστε ότι θα συνεχίσομε  να παράγομε έργο καλό και  για την ευχαρίστηση των μουσικόφιλων  και για τη διάδοση της τέχνης  και για την αισθητική  καλλιέργεια των μαθητών μας.
     Πέρα ,όμως , από  την επιτυχία  των εκδηλώσεων  που δείχνουν  τη μία όψη  της εικόνας του σχολείου, ( την άλλη όψη δείχνουν οι επιτυχίες των μαθητών μας και σε άλλους τομείς ), για το σχολείο έχει σημασία η όλη διεργασία  που πραγματο-
   ποιείται  από  τη στιγμή  που  θα έλθει  η ιδέα  μέχρι την πραγματοποίησή της.  Είναι  μια διεργασία  εκπαιδευτική – καλλιτεχνική  η οποία  προσφέρει στους εκπαιδευτικούς ,αλλά  και στους  μαθητές, περισσότερη  μαγεία  και ικανοποίηση  από
   αυτήν  της  παρουσίασης  μπροστά  στο  κοινό . 
  Τη  διεργασία  αυτή  θα  ήθελα  να σας παρουσιάσω ,όσο το δυνατό  πιο  σύντομα,για να γίνετε  και  σεις κοινωνοί  μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας που στόχο  έχει την πνευματική  καλλιέργεια  με την  προσφορά της γνώσης ,αλλά και την ψυχική καλλιέργεια  με την τέχνη.
  Στην  αρχή  της  σχολικής χρονιάς  ,στην πρώτη συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων  γίνονται  προτάσεις για τις εκδηλώσεις της χρονιάς . Είναι η στιγμή  ση μαντική , οι σκέψεις,οι ιδέες γίνονται προτάσεις και οι προτάσεις  αποφάσεις  τις οποίες  όλοι  καλούμαστε  να  πραγματοποιήσουμε  κατά τον καλύτερο τρόπο .
  Από τη στιγμή αυτή αρχίζει το τρέξιμο . Πρώτη  μεγάλη  δυσκολία  να βρεθούν  οι παρτιτούρες. Λίγες κυκλοφορούν  στα  ειδικάταστήματα ,μερικές έχουν οι  μουσικοί  του σχολείου, άλλες γράφονται μετά από ακρόαση κασέτας ή δίσκου .
    Είναι μια επίπονη δουλειά  που  απαιτεί  και ενημέρωση προσωπική (αρχείο ) και ικανότητα ξεχωριστή .   
    Αφού  βρεθούν  οι παρτιτούρες,ξεκινά η πιο δύσκολη,ίσως,δουλειά ,που  είναι η ενορχήστρωση, να γραφτεί,δηλαδή, το μέρος  κάθε οργάνου  που  συμμετέχει     στην ορχήστρα και της χορωδίας . Είναι πολύ σημαντικό στάδιο,το οποίο απαιτεί μουσικές  γνώσεις  υψηλές  και  ευαισθησία . Έχουν να πούν  ότι  είναι  ευκολότερο να συνθέσεις ένα  μουσικό  κομάτι ,παρά  να το ενορχηστρώσεις . Εδώ  τον 
πρώτο λόγο  έχουν  οι μουσικοί  που διδάσκουν τα ανώτερα  θεωρητικά.Θα κάνουν τις ενορχηστρώσεις θα τις παραδώσουν να γραφτούν τα όργανα ,θα γίνουν διορθώσεις και βελτιώσεις  μετά  από  συζήτηση με τους υπόλοιπους μουσικούς , και θα παραδοθούν στους μουσικούς των οργάνων και της χορωδίας για να διδαχτούν στους μαθητές  που μέχρι τώρα δε συμμετέχουν ενεργά ,ωφελούνται,όμως , βλέποντας  όλη αυτή  τη δύσκολη ,αλλά  ενδιαφέρουσα  και υψηλή  διεργασία.
   Το  επόμενο  στάδιο είναι το στάδιο της διδασκαλίας από τον καθηγητή  του οργάνου στο μαθητή και η διδασκαλία των φωνών στη χορωδία.Είναι,ίσως,η πιο ευαίσθητη στιγμή ………..η στιγμή της μετάγγισης της  τέχνης . Είναι  μια μυσταγωγία. 
 Στο σημείο αυτό ξεδιπλώνεται η ικανότητα  του δασκάλου  να μεταφέρει το  μαθητή στον κόσμο της τέχνης και η δυνατότητα του μαθητή να συλλάβει το νόημα της τέχνης . 
  Η  επόμενη φάση,η φάση της ομαδικής δοκιμής,είναι και αυτή μια δύσκολη φάση. Είναι η ώρα να «δέσουν»τα όργανα, να συγχρονιστούν, για να παραχθεί το ποθητό αποτέλεσμα. Ανάλογα στο τι έχομε κάθεφορά αποφασίσε να παρουσιάσομε χωριζόμαστεσεομάδες που τις ονομάζομε«σύνολα» ,μουσικά ,χορού ,θεάτρου κ.α. Στις  φετεινές ,π.χ., εκδηλώσεις  παρουσιάστηκαν σύνολα παραδοσιακής μουσικής  και διάφορα μουσικά σύνολα ,όπως : σύνολo δωματίου, σύνολο έντεχνου τραγουδιού ,     και σύνολο  ποικίλης  μουσικής . 
  Εδώ  τα πράγματα  είναι διαφορετικά. Και μόνο η λέξη σύνολο επιβάλλει υποχρεώσεις  διαφορετικές ,ίσως και πιο βαριές .Το σύνολο είναι, βέβαια, άθροισμΑ ατομικών  συμβολών ,για να πετύχει όμως απαιτούνται πολλές ικανότητες και αρετές ,κυρίως όμως προσαρμογή ,αν όχι υποταγή , της ατομικότητας στη
συλλογική προσπάθεια ,πειθαρχία,συνεργασία,διάλογος,άμιλλα αποδοχή του άλλου .  Τα οφέλη για τα παιδιά από  μια τέτοια  διεργασία  είναι  πάμπολλα. Το παιδί μαθαίνει να ζει και να συνεργάζεται με άλλους ,να συναγωνίζεται , να λέει τη  γνώμη του ,να ακούει τη γνώμη των άλλων,να συμφωνεί ,να διαφωνεί, να αμφισβητεί ,να αντιδρά, να δοκιμάζεται και να δοκιμάζει , και  πολλά άλλα ακόμα, που θα το βοηθήσουν  να  αναπτύξει  μια  προσωπικότητα υπεύθυνη  και ικανή  να συνεισφέρει στο σύνολο.
  Όσο περνάει  ο καιρός και οι δοκιμές  προχωρούν  και τα μουσικά  κομμάτια φανερώνουν  όλες τις πτυχές τους  και  αναδεικνύεται  η ομορφάδα τους,συντελείται  και η μυστική ,μυστηριακή  θα έλεγα ,ένωση   όλων των στοιχείων  και όλων των συντελεστών . Ένωση  που είναι απαραίτητη  για  την ανάδειξη  κάθε έργου τέχνης .Θα ακούσει ,δηλαδή ,κάποιος  τα  παιδιά  να σιγοτραγουδούν ή και να σιγοσφυρίζουν τα  τραγούδια και σε στιγμές  εκτός μαθήματος ή να χρησιμοποιούν λέξεις ή και στίχους ολόκληρους  στις μεταξύ τους  συζητήσεις.
Έτσι ,μπορούμε να πούμε  ότι η εκπαιδευτική –καλλιτεχνική  διαδικασία γίνεται τρόπος  ζωής  και κάθε στοιχείο του έργου  χρησιμοποιείται  βιωματικά  πια βοηθώντας  στη διαμόρφωση του χαρακτήρα  του  μαθητή  και στην ευρύτερη πνευματική και αισθητική του καλλιέργεια . Αναζητεί , τώρα , την ομορφιά
και την  τελειότητα  όχι μόνο στη  μουσική και στο τραγούδι ,όχι μόνο στην  τέχνη  ,αλλά  και στα πιο απλά πράγματα της καθημερινής ζωής .
   Η  αναρρίχηση  πάνω   στο πεντάγραμμο της  δυτικής μουσικής, η αναζήτηση στο λαβύρινθο των μικροδιαστημάτων  της παραδοσιακής  μουσικής  έχουν ως  αποτέλεσμα την εξάσκηση  του αυτιού , δίνουν ,όμως και τη δυνατότητα  ανάπτυξης και άλλων ικανοτήτων και  δεξιοτήτων ,όπως  η αντίληψη ,η κρίση ,η διάκριση  της λεπτομέρειας κ.α    Όλα  όσα προανέφερα  και τόσα άλλα και άλλα τόσα ακόμα συντελούνται χάρη στη συνύπαρξη  και στη συνεργασία  των γενικών μαθημάτων με τα  μουσικά. Ο  λόγος ,κυρίως ο ποιητικός, από τη φύση του ,περιέχει  μουσικότητα, γεγονός που  δίνει  πολλές ευκαιρίες  να ανακαλύψει  κανείς ευκολότερα  τη λειτουργία του
και να  εντρυφήσει  στα νοήματά του ,στη διάρκεια των φιλολογικών μαθημάτων.
  Τα ιστορικά  γεγονότα  κατανοούνται  καλύτερα ,εάν  μπορεί κάποιος να διακρίνει τον  ιστό τους  μέσα  από την  τέχνη  της εποχής που διαδραματίστηκαν. 
  Η  Γεωγραφία  δίνει πολλές αφορμές να συνδέσομε τον τόπο  με τη μουσική του.
  Τα  Μαθηματικά  είναι η επιστήμη στην οποία στηρίζεται  η μουσική τέχνη.
  Η  Φυσική  μελετά  το φαινόμενο του ήχου και  άλλων εννοιών που έχουν σχέση με τη μουσική (π.χ. ακουστική ).
  Θα μπορούσα να αναφερθώ αναλυτικά στην κάθε περίπτωση ή και να αναφέρω και άλλες περιπτώσεις  για να καταδείξω  με ποιόν τρόπο στο σχολείο μας προσφέρομε  ολόπλευρη  μόρφωση  μέσα  από τη γνώση  και μέσα  από την τέχνη ,στην προσπάθειά μας  να διαπλάσομε  ανθρώπους  με γνώση και γνώμηυπεύθυνη, ανθρώπους υπεύθυνους πολίτες και όχι ιδιώτες ,ανθρώπους  με ευαισθησία  στον άνθρωπο και τα προβλήματά του ,ανθρώπους που θα αγαπούν και  θα προστατεύουν  το ωραίο  όπου  το συναντούν.  
 Η  όλη  παρουσία  των παιδιών  στις εκδηλώσεις  του  Σχολείου ,όπως διαπίστώνουν  όσοι τις απολαμβάνουν  είναι  η καλύτερη απόδειξη  των  όσων  παραπάνω γράφτηκαν.
    Η  αυτοπεποίθηση, η ικανότητα,η σεμνότητα,η αξιοπρέπεια ,η ηρεμία ,η πειθαρχία  , η συνέπεια ,η καθαρότητα ,η αφοσίωση ,η ομοιογένεια ,η ακτινοβολία,αρετές που καλοί φίλοι αναφέρουν ,μεταξύ άλλων , ότι  διαπιστώνουν στις  εκδηλώσεις του σχολείου , η λάμψη  και η ομορφιά  που τα παιδιιά εκπέμπουν είναι αποτέλεσμα  όχι μιας απλής  διαδικασίας  εκμάθησης κάποιων  τραγουδιών ,αλλά  αποτέλεσμα  μιας  πολυσύνθετης  εκπαιδευτικής-καλλιτεχνικής  διαδικασίας
που συντελείται  στο Μουσικό  Σχολείο  Ρεθύμνου με «λογισμό και μ’ όνειρο »   με αγάπη και μόχθο .
        

                          Γεβετζής   Αντώνης

          διευθυντής  Μουσικού  Σχολείου  Ρεθύμνου  
   

 
© 2008 Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνου